WASQUEHAL

ONZE TWINNING MET ONZE FRANSE VRIENDEN VAN WASQUEHAL

Onze reis naar Frankrijk in Wasquehal voor een jumelage tussen de twee clubs was een echt succes. Vorig jaar heb ik gereageerd op de uitnodiging van de president van Wasquehal Marche Stéphane Bonduelle die ons ter gelegenheid van hun 35e verjaardag uitnodigde om hen te bezoeken. Omdat dit niet mogelijk was, nodigde ik hen uit om deel te nemen aan onze Holly-wandeling. De uitnodiging aanvaardde, ze kwamen met de bus om ons te bezoeken. Een belofte wordt gedaan om volgend jaar weer te ontmoeten. Wij, de twee voorzitters, dachten dat een demonstratie tussen de twee gemeenten zou worden opgezet, inderdaad, 2019 is het jaar van de 40e verjaardag van de jumelage tussen de twee gemeenten. Toen we aan de ene of de andere kant niets zagen aankomen, namen we contact op en stelden we voor om in een select comité en door autodelen naar Wasquehal te komen. Maar jij Roteus met je passie voor bergen verzetten, je bent nog sterker. Je wilt een busreis ... het is 21 september en de reis duurt twee weken. Je president en dienaar gaan op weg om over een bus te onderhandelen, de timing toe te kennen, kortom alles te doen wat mogelijk is om de 43 Roteus tevreden te stellen die aanwezig waren op het veld.

Ik zou niet stilstaan ​​bij de samenvatting van de dag, Marguerite deed het heel goed. Ik wil gewoon iedereen bedanken voor je goede humor, je opgewektheid, je aanmoediging en vooral voor je steun, die zo vaak kostbaar is. Wat gebeurt er na deze prachtige ontmoeting? Laten we simpel zijn, deze relatie moet doorgaan. Zoals beloofd, zien we je in 2020 en deze keer hier in Beyne-Heusay. Er is al contact gelegd met de president, de heer Bonduelle, zodat we elkaar waarschijnlijk in september weer zullen zien tijdens onze proloog (bezetting van de Amicale kamer). Ik reken nu op uw medewerking om deze dag gelijk te maken en zelfs meer dan wat we in Wasquehal hebben meegemaakt. Deze toekomstige dag moet een volledig succes zijn en ik weet dat je er klaar voor bent.

Patrick REMY

EXCURSIE NAAR WASQUEHAL - LILLE

Iedereen die aanwezig is op ons uitje van 6 oktober zal unaniem (geloof ik) zeggen dat deze dag een compleet succes was, ondanks de regen die ons de hele ochtend vergezelde.

Hier is de samenvatting:

We verlieten BEYNE HEUSAY rond 6 uur.

Na een stop bij Saint Ghislain, het laatste station voor de Franse grens, kwamen we rond 09:30 uur aan in Lille (station Gare Lille Europe). Onze gids Patrick wachtte ons daar op.

We sloten ons aan bij de Wasquehal-groep voor het "ROMY" -beeld van een jonge vrouw (geel) tegenover het treinstation Belle Flandres.

President Stéphane BONDUELLE vergezelde onze gids Patrick om ons te helpen de stad te ontdekken.

In stromende regen bezochten we LILLE twee uur en de route werd becommentarieerd door Stéphane.

Het historische centrum, het oude Lille, wordt gekenmerkt door zijn 17e-eeuwse herenhuizen in rode baksteen, de geplaveide voetgangersstraten en de centrale Grote Markt.

Ik zal hier slechts enkele plaatsen noemen:

• Generaal de Gaulle-plein
  • Kamer van Koophandel
  • Noord-theater
  • Maak ruimte voor uien
  • Kathedraal van Notre Dame de la Treille
  • Oude portemonnee
  • Standbeeld van de godin
  • Standbeeld van de drie vrouwen - die Artois, Vlaanderen en Henegouwen vertegenwoordigen
  • Hospice Comtesse Museum
  • Gemeentehuis
  • Rihour-plein

Rond het middaguur hebben we onze bus hervat om lid te worden van WASQUEHAL.

We werden hartelijk verwelkomd door de groep, de leden van de commissie en de burgemeester.

Na de toespraken van de presidenten en de burgemeester werd het buffet geopend.

Van het aperitief tot het dessert was alles uitstekend, een traktatie ... het hele team was geweldig, aangenaam en vriendelijk.

Wat kan ik meer zeggen ... een geweldige tijd voor iedereen.

Laten we Jany niet vergeten, die ons aan het lachen maakte door de twee presidenten te vormen en onze vriend Louis die een paar liedjes improviseerde waaraan de hele vergadering deelnam.

Anekdotes die we niet zullen vergeten.

Helaas moesten we rond 16.00 uur weer op pad gaan door te beloven volgend jaar weer te ontmoeten.

Ondanks een vrij vroege wake-up call voor iedereen, was onze terugkeer per bus levendig en vrolijk (zoals gewoonlijk, vooral, met de aanwezigheid van verschillende jonge meisjes uit de onderkant van de bus (lol).

Goede herinneringen die we niet zullen nalaten aan de afwezigen te vertellen!!!

Dank aan Gisèle en Patrick voor het organiseren van dit uitje.

Marguerite CASAS