GESCHIEDENIS

Les Roteus di Houssaie - Beyne-Heusay - LG144

In 1975 richtten sommige leraren van de Jean XXIII-school een wandelclub op, de "Jean XXIII-club". In 1978 kreeg de club de naam "Les Roteus di Houssaie" en werd lid van de FFBMP. Eind maart 1982 besloot de commissie de club haar volledige autonomie te geven. Hij verhuisde naar L'amicale Concorde, rue de Heusay, 31, waar een ruime en comfortabele kamer geschikt is voor alle wandelende vrienden. Het aantal deelnemers aan onze wandelingen overschreed 4000. Het motto van de club: Welcome-smile

Zijn activiteiten:

• Internationale Mars van Holly, dagwandeling georganiseerd op het 44e weekend.
  • Moederdagwandeling, middagwandeling die plaatsvindt op de 19e zaterdag.
  • Marche de l'Epiphanie, weekdagen lopen de eerste woensdagmiddag na 1 januari.

Andere activiteiten worden georganiseerd, zoals 3 tot 4 daagse reizen per bus, 1 reis van meerdere dagen in het buitenland, waaronder Frankrijk in de Elzas, Bourgondië, Normandië, Bretagne, Vendée, Haute Savoie, in de Jura en in Parijs . In Duitsland in het Zwarte Woud in Oostenrijk in Tirol. Onze algemene vergadering, de laatste zaterdag in maart, wordt gevolgd door de jaarlijkse clubmaaltijd. Drie tot vier keer per jaar worden leden uitgenodigd om deel te nemen aan een wandeling in een andere club. Het glas vriendschap wordt aangeboden aan de deelnemers. La Feuille de Houx, de clubkrant, verschijnt 6 keer per jaar. Het embleem van de club bestaat uit "het hulstblad" en het "radwiel" omdat vóór 1570 op de plaats van het clubterrein een plaats was beplant met hulst "Houssaie" die, door de werd toen "Heusaie" en vervolgens "Heusay". Wat Beyne betreft, hij komt uit "Benne", een cirkel van cartwheels, die "Beine" en vervolgens "Beyne" is geworden.